Tags

, , , , , , ,

For et stykke tid siden lavede jeg en firkantet rangle med dyr.

Billede af hæklet firkantet rangle med dyrehoveder

Ranglen er en opskrift af Garn Grammatik. Dyrene hæklede jeg ud fra fri fantasi.

På opfordring har jeg nu forsøgt at skrive opskrifterne ned på dyrene – det er ikke helt så let. Det er meget nemmere at hækle det:-) Det er første gang, jeg kaster mig ud i “hækleopskriftskunsten”, så jeg garanterer ikke for kvaliteten. Derfor skal I også endelig skrive til mig, hvis I opdager fejl, noget der er uforståeligt el. lign, for så kan jeg forhåbentlig få rettet fejlene.

I kan finde opskriften herunder, eller downloade opskriften som PDF

God fornøjelse!

Opskrift på hæklede dyr

Hækleinfo

Følgende hækleteknikker skal du bruge til at hækle dyrene:

  • Magisk cirkel (mr)
  • Fastmaske (fm)
  • Luftmaske (klm)
  • Stangmaske (stgm)
  • Halvstangmaske (hstgm)
  • Dobbeltstangmaske (dstgm)

 Der findes en rigtig god guide til en magisk ring på Garnstudios hjemmeside.

Vejledning til de andre hækleteknikker kan fx findes på Hendes Verdens Hækleskole.

Materialer er angivet under hver enkel opskrift.

Hvis du vil bruge dyrene til Garn Grammatiks firkantede rangle, så skal du huske at gemme snor til at montere dyrene med.

Gris

Materialer
Hæklenålstr.: 2,5 el. 3
Garn i farverne: lyserød, pink, sort og hvid
Nål til at sy de forskellige dele sammen

Hoved (lyserød)
1. omg: Start med 6 fm i en magisk ring (6 m)
2. omg: 2 fm i hver fm (12 m)
3. omg: *1 fm i æste fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (18 m)
4. omg: *1 fm in de næste 2 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (24 m)
5. omg: *1 fm i de næste 3 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (30 m)
6. omg: *1 fm i de næste 4 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (36 m), luk af, og evt. gem tråd til at montere med.

Tryne (lyserød og pink)
1. omg: Start med 6 fm i en magisk ring (6 m)
2. omg: 2 fm i hver fm (12 m), luk af, og gem lidt snor til at sy trynen fast på hovedet.
Broder derefter med pink garn næseborene på trynen. Gør det evt. samtidig med, at du syr trynen fast på hovedet.

Øre (2 stk) (lyserød)
Slå 3 luftmasker op, dvs. 4 med den lm, du har på hæklenålen.
Lav derefter 3 stgm i den første lm, du slog op.
Vend det, du lige har lavet – og lav 1 lm.
Hækl 1 fm i anden m fra nålen (ekskl. lm på nålen)
Derefter 3 fm i de næste 3 m.
Vend igen og lav 1 fm, luk af, og gem lidt tråd til at montere ørerne på hovedet.

Sy alle dele sammen (se billedet).Billede af en hæklet gris

Øje (2 stk) (hvid og sort)

Lav en magisk ring med 3 fm (hvid), luk af.
Broder derefter de sorte pupiller på den hvide cirkel.
Sy øjnene fast lige ovenover snuden.

Løve

Materialer:
Hæklenålstr.: 2,5 el. 3
Garn i farverne: gul, brun, sort og hvid
Nål til at sy de forskellige dele sammen

Hoved (gul)
1. omg: Start med 6 fm i en magisk ring (6 m)
2. omg: 2 fm i hver fm (12 m)
3. omg: *1 fm i næste fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (18 m)
4. omg: *1 fm i de næste 2 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (24 m)
5. omg: *1 fm i de næste 3 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (30 m)
6. omg: *1 fm i de næste 4 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (36 m), luk af – og evt. gem tråd til at montere med.

Manke (brun)
Stik hæklenålen ind gennem en af fastmaskerne på det gule hoved.
Træk derefter det brune garn igennem, så du får en løkke på den ene side og træk garnet igennem, så det bliver en lm – så er det brune garn ”fæstnet” på hovedet.
Lav derefter 2 lm mere, dvs. du har 4 lm i alt – inkl. lm på hæklenålen.
Lav 1 stgm i samme fm, hvor du har ”fæstnet” det brune garn.
Derefter: *1 fm i næste fm, 2 lm, 1 stgm i samme fm, * gentag fra *-* omg rundt, luk af og hæft ender.

Øre (2 stk) (gul)Billede af hæklet løve
Slå 3 lm op, dvs. 4 med den lm, du har på hæklenålen.
Lav derefter 3 stgm i den første lm, du slog op.
Vend det, du lige har lavet – og lav 1 lm.
Hækl 1 fm i anden m fra nålen ( ekskl. lm på nålen)
Derefter 5 fm i de næste 5 m, luk af, og gem lidt tråd til at montere ørerne på hovedet.
Sy ørerne fast på hovedet (se billede)

Broder derefter øjne, snude og mund.

Mariehøne

Materialer
Hæklenålstr. 2,5 el. 3
Garn i farverne: rød, sort, hvid
Nål til at sy de forskellige dele sammen

Krop (rød)
1. omg: Start med 6 fm i en magisk ring (6 m)
2. omg: 2 fm i hver fm (12 m)
3. omg: *1 fm i næste fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (18 m)
4. omg: *1 fm i de næste 2 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (24 m)
5. omg: *1 fm i de næste 3 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (30 m)
6. omg: *1 fm i de næste 4 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (36 m), luk af, og evt. gem tråd til at montere med.

Hoved (sort)
1. omg: Start med 6 fm i en magisk ring (6 m)
2. omg: 2 fm i hver fm. (12 m), luk af, og gem tråd til at sy hovedet fast på kroppen

Lille plet (2 stk) (sort)
1. omg: 4 fm i en magisk ring (4 m). Luk af, og gem tråd til montering.

Stor plet (2 stk) (sort)
1.omg: 6 fm i en magisk ring (6 m). Luk af, og gem tråd til montering.Billede af hæklet mariehøne

Tag noget sort garn, og broder ”stregen” på mariehønens krop. Sy derefter delene sammen, som vist på billedet. Broder til sidst øjnene med hvidt garn.

Elefant

Materialer
Hæklenålstr. 2,5 el. 3
Garn i farverne: grå, sort, hvid
Nål til at sy de forskellige dele sammen

Hoved (grå)
1. omg: Start med 6 fm i en magisk ring (6 m)
2. omg: 2 fm i hver fm. (12 m)
3. omg: *1 fm i næste fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (18 m)
4. omg: *1 fm i de næste 2 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (24 m)
5. omg: *1 fm i de næste 3 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (30 m)
6. omg: *1 fm i de næste 4 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (36 m), luk af – og evt. gem tråd til at montere med.

Øre (grå)Hækle i spiral
Hækles i en spiral om de første 5 lm.
Slå 5 lm, dvs. 6 med m på hæklenålen. Husk at have ekstra garn til at sy øret fast på hovedet.
1. omg: Hækl 1 fm i 2. lm fra nålen (Ekskl. m på nålen). Derefter 1 fm i de 2 næste lm, 2 fm i den næste 1 lm, på den anden ”side”:2 fm i næste m, 1 fm i de næste 2 fm, 2 fm i næste m (11)
2. omg: 2 fm i næste fm, 1 fm i næste 3 fm, 2 fm i næste 2 fm, 1 fm i næste 4 fm, 2 fm i næste fm (15)
3. omg: 2 fm i næste 2 fm, 1 fm i næste 4 fm, 2 fm i næste 3 fm, 1 fm i næste 5 fm, 2 fm i næste fm (21)Elefantens øre
4. omg: 2 fm i næste 2 fm, 1 fm i næste 6 fm, 2 fm i næste 4 fm, 1 fm i næste 8 fm, 2 fm i næste fm (28)
5. omg: 2 fm i næste 3 fm, 1 fm i næste 11 fm, 2 fm i næste 2 fm, 1 fm i næste 11 fm (32), luk af.

Snabel (grå)

1. ræk: Slå 6 lm, dvs. 7 med m på hæklenålen. (Gem ekstra tråd, som du kan sy snablen på hovedet med)
2. ræk: Hækl 1 fm i 2. lm fra nålen (Ekskl. m på nålen). Derefter 1 fm i de næste 4 lm. Lav en lm og vend.
3. ræk: 1 fm i de næste 5 fm
4. ræk: Vend (uden ekstra lm), spring den første fm over, og lav 1 fm i de næste 4 fm
5. ræk: Vend (uden ekstra lm), spring den første fm over, og lav 1 fm i de næste 3 fm
6. ræk: Vend (uden ekstra lm), spring den første fm over, og lav 1 fm i de næste 2 fm
7.-19. ræk: * vend, lav en lm, hækl 1 fm i 2. lm fra nålen (Ekskl. m på nålen). Derefter 1 fm i den næste 1 fm* Gentag *-* indtil du har 19 rækker eller til den ønskede længde på snablen. Luk af.

Øje (2 stk) (hvid og sort) Billede af hæklet elefant

Lav en magisk ring med 3 fm (hvid), luk af.
Broder derefter de sorte pupiller på den hvide cirkel.
Sy øjnene fast lige ovenover snablen.

Sy alle dele sammen.

Får

Materialer
Hæklenålstr. 2,5 el. 3
Garn i farverne: mørkegrå, lysegrå, sort, hvid
Nål til at sy de forskellige dele sammen

Hoved (lysegrå, mørkegrå)
1. omg: Start med 6 fm i en magisk ring (6 m) (Lysegrå)
2. omg: 2 fm i hver fm. (12 m)
3. omg: *1 fm i næste fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (18 m)
4. omg: *1 fm i de næste 2 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (24 m)
5. omg: 1 hstgm i næste fm, 2 stgm i næste fm, 1 dstgm i næste fm, 2 stgm i næste fm , 1 hstgm i næste fm (1. Øre) ,1 fm i næste 3 fm, 1 hstgm i næste fm, 2 stgm i næste fm, 1 dstgm i næste fm, 2 stgm i næste fm , 1 hstgm næste fm (2. Øre),*1 fm i de næste 3 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* 2 gange, derefter 1 fm de næste 3 fm, luk af – og gem tråd til at montere hovedet på manken.
Broder med mørkegråt garn snude og mund på hovedet.

”Manke” (hvid)
1. omg: Start med 6 fm i en magisk ring (6 m)
2. omg: 2 fm i hver fm. (12 m)
3. omg: *1 fm i næste fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (18 m)
4. omg: *1 fm i de næste 2 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (24 m)
5. omg: *1 fm i de næste 3 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (30 m)
Efter den sidste fm, lav 2 lm, dvs. Du har 3 lm i alt – inkl. lm på hæklenålen.
Lav så 2 stgm i samme fm
Derefter: *1 fm i næste fm, 2 lm, 2 stgm i samme fm, * gentag fra *-* omg rundt, luk af, og evt. gem tråd til at montere med.

”Pandehår” (hvid)Billede af hæklet får
Slå 6 lm op, dvs. 7 med m på hæklenålen.
1. omg. (hækles i spiral): Hækl 1 fm i 2. lm fra nålen (ekskl. m på nålen). Derefter 1 fm i de 3 næste lm, 2 fm i den næste 1 lm, på den anden ”side”- 2 fm i de næste m, 1 fm i de næste 3 fm, 2 fm i næste m (ligesom start på elefantens øre)
2. omg: lav 2 lm mere, dvs. Du har 3 lm i alt – inkl. Lm på hæklenålen.
Lav så 2 stgm i samme fm, hvor lm’erne starter.
Derefter: *1 fm i næste fm, 2 lm, 2 stgm i samme fm, * gentag fra *-* omg rundt, luk af, og gem garn til at sy håret fast på hovedet.

Øje (2 stk) (hvid og sort)
Lav en magisk ring med 3 fm (hvid), luk af.
Broder derefter de sorte pupiller på den hvide cirkel.
Sy øjnene fast lige ovenover fårets snude.

Sy det grå hoved fast på manken. Derefter sys ”pandehåret” på.

Giraf

Materialer
Hæklenålstr. 2,5 el. 3
Garn i farverne: gul, brun, sort, hvid
Nål til at sy de forskellige dele sammen

Mule (brun)
Hækles i en spiral om de første 5 lm. (Ligesom elefantens øre)
Slå 5 lm, dvs. 6 med m på hæklenålen.
1. omg: Hækl 1 fm i 2. lm fra nålen (Ekskl. m på nålen). Derefter 1 fm i de 2 næste lm, 2 fm i den næste 1 lm, på den anden ”side”- 2 fm i de næste m, 1 fm i de næste 2 fm, 2 fm i næste m (11)
2. omg: 2 fm i næste fm, 1 fm i næste 3 fm, 2 fm i næste 2 fm, 1 fm i næste 4 fm, 2 fm i næste fm (15)
3. omg: 2 fm i næste 2 fm, 1 fm i næste 4 fm, 2 fm i næste 3 fm, 1 fm i næste 5 fm, 2 fm i næste fm (21)
4. omg: 2 fm i næste 2 fm, 1 fm i næste 6 fm, 2 fm i næste 4 fm, 1 fm i næste 8 fm, 2 fm i næste fm (28)
5. omg: 2 fm i næste 3 fm, 1 fm i næste 11 fm, 2 fm i næste 2 fm, 1 fm i næste 11 fm (32), luk af, og gem garn til at sy mulen fast på hovedet.
Broder snude og mund på mulen. (Se billede)

Hoved (gul)
Hækles i en spiral om de første 5 lm. (Ligesom elefantens øre)
Slå 5 lm, dvs. 6 med m på hæklenålen. Husk at have ekstra garn til at sy øret fast på hovedet.
1. omg: Hækl 1 fm i 2. lm fra nålen (Ekskl. m på nålen). Derefter 1 fm i de 2 næste lm, 2 fm i den næste 1 lm, på den anden ”side”- 2 fm i de næste m, 1 fm i de næste 2 fm, 2 fm i næste m (11)
2. omg: 2 fm i næste fm, 1 fm i næste 3 fm, 2 fm i næste 2 fm, 1 fm i næste 4 fm, 2 fm i næste fm (15)
3. omg: 2 fm i næste 2 fm, 1 fm i næste 4 fm, 2 fm i næste 3 fm, 1 fm i næste 5 fm, 2 fm i næste fm (21)
4. omg: 2 fm i næste 2 fm, 1 fm i næste 6 fm, 2 fm i næste 4 fm, 1 fm i næste 8 fm, 2 fm i næste fm (28)
5. omg: 2 fm i næste 3 fm, 1 fm i næste 11 fm, 2 fm i næste 2 fm, 1 fm i næste 11 fm (32), luk af
6. omg: 2 fm i 3 næste fm, 1 fm i næste 12 fm, 2 fm i næste 3 fm, 1 fm i næste 1Billede af hæklet girafHæklet firkantet rangle - ikke samlet4 fm (38), luk af.

Øre (2 stk) (gul)
Slå 3 luftmasker op, dvs. 4 med den lm, du har på hæklenålen.
Lav derefter 3 stgm i den første lm, du slog op.
Vend det, du lige har lavet – og lav 1 lm.
Hækl 1 fm i anden m fra nålen ( ekskl. Lm på nålen)
Derefter 5 fm i de næste 5 m, luk af, og gem lidt tråd til at montere på hovedet.
Sy ørerne fast på hovedet (se billede)

Broder derefter øjne med hvidt og sort garn på hovedet.

”Horn” (2 stk) (brun)
1. omg: Start med 5 fm i en magisk ring (5 m). Gem garn til at sy hornene fast på hovedet.
Efter at du har lavet den magiske ring, slå 5 lm op. dvs. 6 med den lm, du har på hæklenålen.
Hækl 1 fm i 2. lm fra nålen (Ekskl. m på nålen). Derefter 1 fm i de 3 næste lm, luk af, og hæft i cirklen.
Sy hornene på hovedet.

Copyright
Opskriften er kun til privat brug – du må ikke sælge eller på anden måde videregive opskriften, link i stedet til den. Tak 🙂

Reklamer