Tags

, , , , , ,

Kalenderlyset viser, at det er den 15. december, og der er nu kun 9 dage til juleaften. Juleforberedelserne er så småt i gang – konfekt, julegaveindkøb, julekagebagning  osv. Nogle har måske allerede købt  juletræet,  mens andre bruger lillejuleaftensdag på at finde og fælde det helt rette træ. Én ting er sikkert: Juletræet skal pyntes, – og det kan gøres på et utal af måder: Med flag, guirlander, kugler, flettede julehjerter, levende lys, kræmmerhuse med slik, engle osv. Nogle holder det i de klassiske røde og hvide nuancer, andre har den hvide eller lilla farve som centrum. Hver familie har sin måde at pynte juletræet på.

Jeg har egentlig aldrig været vant til at se hæklet julepynt på juletræet, men efter at jeg har fået øjnene op for hækling, synes jeg, der findes utrolig mange fine idéer til hæklet pynt, som man kan hænge på sit juletræ – sammen med de traditionelle flettedee julehjerter og julekugler. Nedenfor vil jeg komme med nogle idéer til forskelligt julepynt, som du kan hækle – hvis du får en ledig stund her i december:

Hæklede små julepakker:

Jeg har brugt garn og bånd fra Søstrene Grene, og så er de hæklet på hæklenålstr. 2,5

Opskriften finder du her: Hæklede julepakker

 

 

 

 

Hæklet juletræ

 

Garnet (både grøn og guld) og båndet er fra Søstrene Grene, mens knapperne er købt i Panduro Hobby. Juletræet er hæklet med hæklenålstr. 2,5.

Opskriften finder du her: Hæklet juletræ

 

 

 

 

 

Hæklede julekugler


Garnet er fra Søstrene Grene. Kuglerne er hæklet med hæklenålstr. 2,0

Opskriften finder du her: Hæklede julekugler.

Ophænget (i guld/sølv) har jeg hæklet par omgange længere end det, der står i opskriften. Endvidere har jeg valgt at hækle kuglerne med lidt mønstre (læs: striber) – og det gøres ved at skifte garnfarve og hækle en omgang rundt. Du kan også vælge at  brodere et mønster , fx stjerner (se eksempel på denne blog http://for2krblandet.blogspot.dk/2010/12/hklerier.html)

Hæklede snefnug

 

Garnet er fra Søstrene Grene. Hæklenålstr. 2,5.  Det vil også være flot med tyndere garn og selvfølgelig en mindre hæklenål.

Opskriften finder du her: Hæklede snefnug fra Drops Design

Opskriften er forholdsvis nem at gå til.

 

 

Hæklede julehjerter 

De store julehjerter på billedet er hæklet med garn fra Panduro Hobby og med hæklenål str. 2 (det røde) og 2,5 (det hvide). Det er lidt svært at få dem til at se pæne ud, så der er en del skønhedsfejl. Med nok øvelse kan de blive rigtig fine, tror jeg.

Opskriften finder du her: Hæklede julehjerter

De små julehjerter er næsten få små til at hænge på juletræet . De egner sig bedre til en troldegren el. lign. Jeg har tidligere skrevet om dem her på bloggen.

Både snefnuggene og de store julehjerter kan blive pænere af, at man stiver dem. Det kan bl.a. gøres med vand og kartoffelmel:


Vand og kartoffelmel skal piskes godt sammen – og så skal de hæklede ting puttes ned i blandingen, hurtigt skylles i lidt vand og herefter tørre på et viskestykke (det lå på en radiator) – og så blev det helt stift:-)

 

 

Hæklet engel

FullSizeRender (1)Englen er hæklet med garn fra Panduro Hobby og på hæklenål str. 2,0.

Opskriften findes her: Juleengel

Det er en engelsk opskrift, men der er billeder hele vejen igennem, så den er forholdsvis let at gå til.

 

 

 

 

 

 

 

Hæklet tromme

Hæklet tromme

Jeg har hæklet trommen i frihånd, men gjorde ca. sådan her:

  • Garn: Hvid, rød og guld fra Søstrene Grene
  • Hæklenålstr.: 2 el. 2,5
  • Synål

1. omg: Start med 6 fm i en magisk ring (6 m) (med farven hvid)
2. omg: 2 fm i hver fm (12 m)
3. omg: *1 fm i næste fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (18 m)
4. omg: *1 fm i de næste 2 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (24 m)
5. omg: *1 fm i de næste 3 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (30 m)
6. omg: *1 fm i de næste 4 fm, 2 fm i næste fm* – gentag fra *-* omg rundt (36 m),

7. omg: 1 fm i hver m hele omgangen rundt i bagerste maskeled (dette er med til at skabe “cylinder-/trommeformen) (36 m) .Få hjælp til forreste/bagerste maskeled på denne side.

8.-10. omg: 1 fm i hver m ( i begge maskeled).
9. omg: Skift til det guldfarvede garn – 1 fm i hver m (36 m)
10. omg: Skift til det røde garn – 1 fm  i hver m (36 m)
11.-14. omg: 1 fm i hver maske i farven rød (36 m)
15. omg: Skift til det guldfarvede garn  – 1 fm i hver m (36 m
16. omg: Skift til det hvide garn – 1 fm i hver maske (36)
17. -19. omg: 1 fm i hver maske  i farven hvid(36)
20. omg: Hækl 1 fm i hver m i det bagerste maskeled (skaber cylinder-/trommeformen)

– Inden du begynder at tage masker ind, så broder et zigzagmønster rundt i det røde felt på trommen (se billede)

21. omg: *1 fm i de næste 4 fm, 2 fm sm* – gentag fra *-* omg rundt (30 m)
22. omg: *1 fm i de næste 3 fm, 2 fm sm* – gentag fra *-* omg rundt (24 m)
23. omg: *1 fm i de næste 2 fm, 2 fm sm* – gentag fra *-* omg rundt (18 m)
24. omg: *1 fm i den næste  fm, 2 fm sm* – gentag fra *-* omg rundt (12 m)

– Put fyld i trommen

25. omg: *2 fm sm* – gentag fra *-* – fortsæt indtil “hullet” er lukket af.

– sy herefter en hank til ophæng i trommen

 

Der er også andre ude i den store hækleverden, der har lavet en opskrift på hæklede trommer, se fx disse:

 

God fornøjelse med julehækleriet:-)

 

 


 

Reklamer