Tags

, , , , , , , , ,

Jeg synes, det er rart at have nogle lidt mindre hækleprojekter som afveksling til de lidt større projekter. Et eksempel herpå er suttesnore.  Jeg kan hækle en suttesnor på en times tid alt afhængigt af detaljer og mønster, så det er et forholdsvist lille og afgrænset hækleprojekt. En suttesnor er desuden meget brugbar og en god barselsgave.

Til en suttesnor skal du bruge følgende materialer:

  • Rester  af bomuldsgarn i én eller flere  farver
  • Stoppenål til at hæfte ender
  • Hæklenål str. 2,5 el. 3
  • Klemme/krokodille-clips ( de kan fås fx i Søstrene Grene, Panduro, på rito.dk og andre kreative webshops).

Når man hækler en suttesnor er det vigtigt at være opmærksom på, at længden max. må være 22 cm alt inklusiv. Eventuelt løse dele skal sys godt fast.

Herudover skal suttesnoren også hækles af garn, der kan vaskes – det kan den godt trænge til ind imellem:-)

Der findes et utal af mønstre og opskrifter på suttesnore, når man laver en søgning på google. Derfor har jeg nedenfor forsøgt at samle en række af disse suttesnoreopskrifter i forskellige “kategorier”. Herudover viser jeg eksempler på nogle af de suttesnore, jeg har hæklet. Måske det kan give dig lidt inspiration til at komme i gang med en suttesnor.

Grundopskrift – den “simple” suttesnor

Hæklet  suttesnor med farveskift

Det kan være lidt  svært at begynde på en suttesnor, men dette giver begge opskrifter gode visuelle guides til:-)

Herudover kan du også variere grundopskriften ved at lave farveskift (se billedet ovenfor).

Suttesnor med kanter

Hæklet suttesnor med muslingekant  Hæklet suttesnor med farveskift og kant

Suttesnor med pynt

Her kan du benytte grundopskriften og hækle pynt, som du syr godt fast på suttesnoren bagefter. Eksempler på pynt er fx  en blomst, en bil, et bamsehoved og et hjerte.

Hæklet suttesnor med pynt - bamse   Hæklet suttesnor med pynt - bil   Hæklet suttesnor med hjerter   Hæklet suttesnor med blomst, farveskift og kant   Hæklet suttesnor med elefant

Suttesnor med bobler

suttesnor-med-bobler-3_beskaret   Suttesnor med bobler - mint og råhvid   Hækle suttesnor med bobler - grå og  blå

Her kan du også sagtens lave en kant omkring suttesnoren, som det også ses på billederne. Fremgangsmåden kan du finde i Garngrammatiks opskrift (se ovenfor).

Suttesnor i stjernemønster

Hæklet suttesnor i stjernemønster

Det krævede lige lidt tid at gennemskue opskriften, men du kan få god hjælp ved at se på videoen, som du også finder ved at trykke på ovenstående link. Herudover kan du også få god hjælp på denne side: Hjælp til stjernehækling

Suttesnor  i forskellige mønstre

Jeg har endnu ikke afprøvet nedenstående mønstre, men jeg synes, de er ret fine:-)

Suttesnor ud af små fisk

Denne opskrift har jeg heller ikke afprøvet endnu, men den også fin.

God fornøjelse! 🙂